Boskalis

BOSKALIS besteedt middleware uit aan ESTREME

Boskalis, een van ’s werelds grootste maritieme dienstverleners, legt de focus op de innovatie van haar core-business.

Dat geldt ook voor de IT-afdeling, waar onlangs tien ICT gerelateerde kavels zijn uitbesteed. Dat levert een ander – meer op regie georiënteerd -besturingsmodel op, dat Boskalis de ruimte geeft om innovaties sneller te implementeren. Eén van die kavels is het BizTalk-beheer, waarvoor ESTREME inmiddels de volledige eindverantwoordelijkheid draagt. Karel Parre – manager Data Analytics & Integration Boskalis -, Paul Meijer – vendormanager Integration Boskalis – en Bert van Ark – integratiespecialist en mede-oprichter van ESTREME – vertellen over het hoe en waarom.

Kennis en continuïteit

Parre: ‘We hadden een klein BizTalk-team op ons middleware platform. In het begin leidden we daar onze eigen mensen voor op, maar die hadden daarnaast ook andere taken. Naarmate de berichtenstroom toenam, merkten we dat we qua kennis en opleiding niet meer het gewenste niveau konden bereiken. Bovendien wilden we minder kwetsbaar zijn.’ Uitbesteden was dus om meerdere redenen een logische keus. ‘Het is voor een partij als ESTREME wél vanzelfsprekend om over state-of-the-art kennis te beschikken over bedrijfsintegratie, applicatie-integratie en datamanagement. Zij doen niet anders, bij ons en bij hun andere klanten’, aldus Parre. ‘Voor ons is dat veel lastiger. Wij zijn niet voor niets een bagger-, sleep- en installatiebedrijf en willen juist op dat vlak innoveren.’ Ook de continuïteit wilde Boskalis beter waarborgen. Voorheen was het bedrijf voor haar 24/7-bereikbaarheid afhankelijk van de welwillendheid van de individuele medewerker. Nu neemt ESTREME dat volledig over. Meijer: ‘We hebben klanten in 90 landen. Je kunt aan iemand in Zuid-Korea niet uitleggen dat een scheepsbevoorrading niet lukt omdat kritische interfaces niet beschikbaar zijn.‘